vrijdag 30 maart 2012

ietwat romantische roosjessjaal

De heel aandachtigen hadden de voorbije weken hier en hier al lang gezien dat ik met iets nieuws bezig was....
( ik ben wel benieuwd : wie had het al gezien ? Geef gerust een gil !) 
Iets met garen, priemen en steekmarkeerders...
Voor een keertje eens iets dat langer duurde dan ik verwachtte...
Maar de laatste draadjes zijn ingestopt en hier is hij dan  ( eindelijk ) :
Tatatadaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!

ietwat romantische roosjessjaal


Het patroon komt uit een boek dat ik enkele weken geleden kocht: 'sjaals breien' van Helene Lesger .
En hieruit koos ik de rozenknopjessjaal...
Toch ga ik hier geen reclame maken voor het boek...
Ik heb namelijk nogal wat moeten puzzelen en uithalen alvorens door te hebben dat de uitleg bij het patroon gewoon niet klopte...

De sjaal bestaat uit een ajourpatroon met kleine motiefjes die lijken op rozenknopjes.
Ik breide het patroon met priemen maat 3,5.

ietwat romantische roosjessjaal

Aan het begin en uiteinde wordt nog een rijtje picootjes gehaakt als afwerking.

ietwat romantische roosjessjaal

Als materiaal koos ik een licht blinkend garen uit bij drops : 'drops cotton viscose' in de kleur 'heidekruid '.
Ik had genoeg met 5 bollen.
De sjaal is 175 cm lang ( zonder picotrandje ).


ietwat romantische roosjessjaal

Omdat de beschrijving van het rozenknopjespatroontje in het boek niet klopte - de tekening wel trouwens, maar de beschrijving erbij niet - hieronder de correcte en volledige versie :

ietwat romantische roosjessjaal

 in cursief de toegevoegde tekst, de rest komt letterlijk uit het boek ...

pen 1 : * 1 omslag, 1 st recht afhalen, 1 recht, de afgehaalde steek over de gebreide steek halen, 1 recht, 2 st recht samenbreien, 1 omslag, 5 steken recht, herhalen vanaf * tot de boordsteken aan het einde van de pen
pen 2 : * averechts
pen 3 :  1 recht, * 1 omslag, 1 st recht afhalen, 2 st recht samenbreien, de afgehaalde steek over de samengebreide steek halen, 1 omslag, 7 steken recht, herhalen vanaf * tot de boordsteken aan het einde van de pen
pen 4 :  averechts
pen 5 : 2 recht , * bobbeltje breien ( 1r, 1 omslag, 1r, 1 omslag, 1 r, dus 5 steken ) in een steek breien. Draai het breiwerk en brei de 5 steken averechts,. Draai, brei 3 st recht, 2 steken samenbreien, haal de 3 gebreide steken, stuk voor stuk, over de samengebreide steek, 9 steken r. herhalen vanaf * tot de boordsteken  aan het einde van de pen

Het tekeningetje verspringt in dit patroon elke keer en daardoor loopt het patroon over 20 priemen. 
Het ingesprongen deel staat er niet volledig bij beschreven .
Daarbij moet je gewoon het voorgaande herhalen maar  het deel voor het * verschilt bij pen 1,3 en 5 :  Bij pen 1 komt voor het * : 7 recht, bij pen 3 wordt dat  8 recht ipv 1 recht  en bij pen 5 wordt het  9 recht in plaats van 2 recht.

Heb je dus ook dat boek gekocht en wil je graag de roosjesknopjessjaal breien, schrijf dit er dan effe bij.. Dan gaat dat veel rapper vooruit gaan eer je het in je vingers hebt en het zal je veel frustraties besparen ;)
Geloof me maar !

BTW : ik maakte hem als kadootje voor mijn mama, ik hoop dat ze er blij mee zal zijn ! ( en anders hou ik hem lekker zelf, nah ! )



12 opmerkingen:

  1. Wat een super mooie sjaal ik kan wel breien maar absoluut geen patronen lezen snap er jammer genoeg geen snars van hahaha maar jou sjaal ziet er gaaf uit zou hem lekker zelf houden
    gr Annet uit Zeeland

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een prachtig patroon en wat een mooie kleur. Heel veel eer van je werk!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een mooie sjaal en wat heb je er ook mooie foto;s van gemaakt! Het ziet er prachtig uit allemaal!
    Groetejes,
    Charlotte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. wat een plaatje.. en wat een speciale kleur. mooi. Leuk dat je het patroon erbij zet.. fijne zondag.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo,

    Ik vind de sjaal heel mooi. Wat naar dat het patroon niet helemaal blijkt te kloppen of onaf is. Jammer vind ik dat want je hebt toch het boek gekocht om leuke dingen te gaan maken. Maar knap dat je zelf de oplossing hebt gevonden en deze met ons wil delen. Dankjewel.

    P.S. : ik ben een nieuwe volger :-)

    Lieve groetjes,

    CreativEls
    http://koekjehaakjemaakje.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prachtig zeg!!!! En superknap, wat een werk!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nou, die ziet er fantastisch uit. Interdaad net echte roosjes. Hardstikke mooi, joh!

    Ok. such cuteness must be brought to the awareness of my readers :-)
    Come link it up:
    http://www.finecraftguild.com/party/
    (in future, we prefer tutorials, but inspirational eye candy is welcome also! We all need both.

    Have a great week!
    R

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoe lang ben je hieraan bezig?
    En doe je dit ook voor anderen, tegen betaling uiteraard?
    Mooi!
    Greets

    BeantwoordenVerwijderen
  9. merci greet !
    Ik ben er een maand mee bezig geweest, niet elke avond natuurlijk, maar toch... Het patroon is niet zo ingewikkeld eens je het door hebt, maar het is redelijk dun garen ...
    Dat breien tegen betaling zie ik niet zo zitten;) Ik wil namelijk nog zoveel dingen maken, ik wil zuinig zijn met mijn tijd ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben helemaal weg van deze sjaal. Ik blijf maar naar deze pagina surfen. Ik denk dat ik na een tiental 'gewone' sjaals in allerlei gemakkelijke patronen toe ben aan het moeilijkere werk. deze sjaal wordt het ideale cadeau voor een vriendin van me die me al twee jaar lang vraagt om een handgebreide sjaal. Dus heb ik gisteren garen en naalden gekocht. Een beetje voorbarig en overenthousiast, want nu zie ik pas dat ik niet weet hoeveel steken ik moet opzetten :/ Welke steek gebruikte je voor de kantsteken, hoeveel rijtjes in het begin en hoeveel steken aan de zijkanten? Zou je me dat kunnen vertellen? Mijn handen jeuken om eraan te beginnen :)

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com