vrijdag 24 februari 2012

Recept: Bouillabaise, de versie zonder drank...

Tijd voor nog een bijdrage in mijn onuitputtelijke voorraad komgerechten met veel vocht!
Bouillabaise!!!
Geef toe, dat mocht toch niet ontbreken in het lijstje!

Recept: Bouillabaise, de versie zonder drank...


Meestal maak ik die met witte wijn en/of pernod.
Maar deze keer baseerde ik me op een receptje zonder drank.
En weet ge wat : ook dat was lekker !

Als basis gebruikte ik het receptje uit dit kookboek.
Ik kocht dat ooit omdat ik zot ben van de film en het boek ' Chocolat ' en dit kookboek is samengesteld door de schrijfster van dat boek.
Ook het fameuze warme chocolademelkrecept staat er in.
Maar ik maakte het nog niet want er moet een heel heet rood pepertje in en dat lijkt me misschien toch wel wat teveel van het goede.
Als ik toch ooit eens besluit me aan dat experiment te wagen, zal ik het zeker niet nalaten om jullie er over te vertellen !
Bon.
Dat kookboek heb ik ondertussen al een paar jaar en het is een tof kookboek om in te bladeren.
Maar...
 ( schaam schaam schaam )
ik had er nog nooit iets uit gemaakt...
Nu dus wel...
Toch ongeveer....

Wat deed ik er in : 
- 2 uien
- 2 preien
- een stengel of 3 bleekselder
- 2 dikke tenen look
- 1 dikke venkelknol
- 2 blikken tomatenblokjes (blikken van 400 gr )
- wat tijm
- 3 laurierblaadjes
- wat saffraan
- visbouillon : ik had zo'n glazen bokaaltje gekocht ( ik dierf niet anders nadat ik er 1 op de grond had laten vallen tijdens volle spitsuur in den delhaize  ... ) , maar dat was bijlange niet genoeg en dus maakte ik zelf nog wat bij met warm water en poedervisfond...
- 1 kilo mosselen
In het originele recept gebruiken ze st jacobsschelpen in plaats van mosselen, maar da's een beetje te duur voor mijn portemonnee...
- 400 gram vaste vis.
Vraag me niet de welke, want dat weet ik niet meer...
Ik kocht gewoon vaste vis in mijn plaatselijke vishandel, zijnde : den delhaize
En dan weet elke visliefhebber genoeg ...
Namelijk : den delhaize is verre van het viswalhalla...
Niet veel keuze dus...
In het recept gebruiken ze zeeduivel.
Dat hadden ze niet ...
En wat dan wel : dat weet ik dus niet meer...
- bloem
- pijpajuin
- rouille
- bakmiddel

hoe maakte ik het :
- snij de groenten en de ui fijn
- fruit ze een minuut of 10 in de olie
- doe er dan een eetlepel bloem bij en roer even.
- dan mogen de kruiden, de look ( geperst ), de bouillon en de tomaten er bij.
En water.
De hoeveelheid...
Wel : roer eens en voel eens of het vloeiend genoeg is en niet te lopend.
Dan zit je goed...
- laat dat zachtjes een 20tal minuutjes pruttelen, tot de groenten bijna beetgaar zijn
- dan mag je er de vis in blokjes en de mosselen bij doen.
Deksel er op !
snel !
en zie dat je soep kookt!
anders gaan die mosselen niet open !
- heel even maar..., een minuut of 5?
Tot de mosselen open gaan.
Geloof me : langer wil je ze niet laten koken !
Anders worden de mosselen rubber
en de vis is dan uitgedroogd!
Die moet er dus echt pas op het einde eventjes in !

Voila.
peper en zout...
Strooi er wat pijpajuin over
Maak een foto voor op je blog
Geef er wat brood bij
En rouille natuurlijk...


Over de rouille...
Ik wilde dat wel zelf maken.
Maar toen las ik in het recept dat er mosterdpoeder in moest...
Ik ken wel mosterd
en mosterdzaadjes.
Maar geen mosterdpoeder
dus kocht ik maar een potje
van die pikante, da's het lekkerst!

En weet ge wat : daar heb je zeker een portie of 6 eten van !
En da's niet simpel als je een 1-persoonshuishouden hebt en een propvolle diepvries...
En weet ge wat nog ! de volgende dag is dat nog veel en veel lekkerder !
en weet ge wat nog deel 3 : da's ook lekker met andere zeevruchten en scampi's!

1 opmerking:

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com