dinsdag 29 november 2011

Recept: salade Callas

Salades waarbij vanalles door elkaar gehutseld is, eet ik erg graag.
En regelmatig.
In de zomer al wat meer dan in de winter, maar ook in de winter komt er bij mij wel regelmatig een salade op tafel.
( oeps, ik lieg : ik eet eigenlijk eerlijk gezegd altijd in de zetel... zonder tafel dus... tenzij ik bezoek heb... Al bedenk ik me net dat het misschien wel tof is om dat ook met bezoek eens te proberen ... )...

Een vaak geserveerde salade is de Bretoense salade.
Maar ik maak daar een variant op die bij mij in de top 3 van de allerbeste saladerecepten ever staat
Gebaseerd op een voorgerechtje dat ik graag at in een restaurant waar ik vroeger vaak kwam.
Ik noem het ' salade Callas '.
( want dat voorgerecht heette ' cocktail Callas ' ;) )

Recept: salade Callas



Ingrediënten ( per persoon )  :
- een halve appel
- wat walnoten
- spekblokjes
- een stronkje witloof
- salade ( ik gebruikte hier rucola, maar dat mag ook andere zijn )
- andere slagroenten naar goesting (ik deed er nog kerstomaatjes bij)
- zure room
- bieslook

Recept: salade Callas


Zo maak je het :
- bak de spekblokjes al naargelang je goesting gaar of knapperig gaar
- leg in een kom of bord een laagje salade
- bestrooi dat met de halve appel in stukjes gesneden
- snij het witloof in stukjes of ontmantel het stronkje in losse blaadjes en drapeer ze over de salade en de appel
- strooi de walnoten er over
- kruid met peper en zout
- als de spekblokjes klaar zijn, giet je het spekvet zo veel mogelijk weg
- doe wat zure room in de pan en smelt dat onder spekblokjes
- giet dit mengsel over de salade en je kan gaan eten !

Lekker met stokbrood...

Meer recepten hier ... .


2 opmerkingen:

  1. Oooooh, nu heb ik honger!! Tijd om te gaan koken ;-)
    Esther.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lekker !!

    Ik gooi daar in de zomer nog wat druiven en aardbeien bij. Een passievrucht aan de kant van het bord om halverwege nog wat uit te lepelen... nog wat pijnboompitjes en het is helemaal af.

    Njam ! Daar heb ik geweldig veel goesting in nu !

    BeantwoordenVerwijderen

Kan je niet reageren? Mail me! If you are unable to comment? Contact me!
bollekes.met.gaatjes.en.koordjes(at)gmail.com